Devren bir anaokulu satın almak, çoğu yatırımcı için cazip bir seçenek gibi görünür. Ruhsatı hazır, öğrencisi mevcut, prosedürleri kolay… Ama gerçekten bu kadar basit mi? Bu yazıda, devren anaokulu almanın avantajlarını ve göz ardı edilen risklerini tüm yönleriyle ele alacağız. Okul Danışmanlığı Hizmetleri olarak edindiğimiz tecrübelerle, sizin için doğru kararın ne olduğunu birlikte değerlendireceğiz. Gerçekten devren anaokulu almak mantıklı mı? sorusuna cevap arayacağız.
Devren anaokulu almak, birçok yatırımcı için kolay ve cazip bir başlangıç gibi görünür.
Prosedürler hazırdır, ruhsat devredilecektir, hatta öğrenciler bile vardır.
Tüm bu tablo, yatırımcının kafasında şu cümleyi oluşturur:
“Bu kadar hazır bir sistem varken neden sıfırdan uğraşayım?”
Ancak mesele tam da buradadır…
Çünkü çoğu yatırımcı bu kararı gerçekçi bir analizle değil,
haz duygusuyla, bir “kolay başlangıç hayali” ile verir.
Yanında fikir veren biri vardır, “okulun zaten öğrencisi var” der.
Maliyet düşüktür, ruhsat alınmıştır, bina kullanıma hazırdır.
Ama aslında hazır olan yalnızca dış görünüş olabilir.
Bu yazıda;
✔ devren anaokulu almanın gerçekten avantajlı olup olmadığını,
✔ yatırımcının fark etmediği riskleri,
✔ danışmanlıkla bu sürecin nasıl yönetilebileceğini
tüm gerçekliğiyle ele alacağız.
Bu kısımda devren anaokulu açmak isteyen yatırımcının en sevdiği konuları ele alacağız. Devren anaokulu almak mantıklı mı ? sorusunu önce avantajlarını ele alarak inceleyelim.
Ruhsat başvuruları, kira kontratları, noter devri, vergi levhası gibi zorlu süreçlerin büyük kısmı tamamlanmış olur.
Bu da zaman kaybını önler ve yatırımcının “hemen başlaması” için motive edici bir zemin hazırlar.
Devren anaokulu aldığınızda yalnızca noterden devir işlemleri yapıp, Milli Eğitim Bakanlığının istemiş olduğu evraklar ise kurucu devir değişikliği evraklarıdır. Prosedür çok yorucu değil. Haliyle anaokulu işleyen bir yapıda olduğu için ruhsat süreci beklemek zorunda olmazsınız. Bu durumda Devren anaokulu almak mantıklı mı ? Sorusunun olumlu cevabıdır.
✅ Gerçek Avantaj: İşin teknik yükü büyük ölçüde çözülmüştür.
⚠️ Not: Ama bu prosedürler, sistemin sağlıklı olduğu anlamına gelmez.
Sıfırdan bir anaokulu kurmak; iç mimariden donanıma, markalaşmadan teşvik başvurularına kadar oldukça yüksek maliyetlidir.
Devren bir okulda ise bu yatırımların bir kısmı önceden yapılmış görünür. Anaokulu yatırımcısı bu konuda büyük bir kolaylığa sahip olacaktır.
Tadilat maliyetleri, prosedür giderleri gibi konular için ekstra zaman harcamadan daha düşük bir bedelle anaokulu sahibi olmanın en kolay yolu devren anaokulu almaktır. Devren anaokulu almak mantıklı mı? sorusunun ikinci olumlu cevabı.
✅ Gerçek Avantaj: Toplam maliyet, ilk bakışta daha düşük görünebilir.
⚠️ Not: Fakat görünmeyen bakım, yenileme ve kayıp maliyetleri yatırımın gerçek yükünü değiştirebilir.
Devren anaokulu almak mantıklı mı? sorusunun üçüncü olumlu cevabı da hazır bir potansiyelin olması. Yatırımcılar genellikle “öğrenci varsa, nakit akışı da vardır” düşüncesiyle hareket eder.
İşletme devralındığı gün hazır öğrenciler olması, ilk aylarda motivasyonu artırır.
Sıfırdan anaokulu açıldığında, en büyük sorunlardan biri öğrenci bulma sorunlarıdır. Öğrenci toplama aşaması ciddi bir tutundurma sürecidir. Bu nedenle bir anaokulu devralındığında öğrenci bulma problemi kısmen de olsa çözülmüştür. Sonuçta işleyen bir yapı var ve içeride de öğrenciler var. Yatırımcının belki de en güvendiği ve kendini rahat hissettiği kısım da buradadır.
Çünkü içeride çocuk olması işletmeye nakit girişi anlamına gelmekte olup, daha az bütçeyle işletmenin sürdürülebilirliği sağlanmış olacaktır.
✅ Gerçek Avantaj: Kayıt süreci başlamadan önce potansiyel kazanç hissi oluşur.
⚠️ Not: Ancak veliler, eski kurucuya bağlı olabilir. Devir sonrası ayrılma olasılığı göz ardı edilmemelidir.
Her işte olduğu gibi devren anaokulu almanın da riskleri vardır. Bu riskler genellikle görünmeyen ve işletmeye geçtikten sonra karşımıza çıkabilecek sorunları da beraberinde getirmektedir. Bu bölümde ise risk faktörleri üzerinde duracağız. Devren anaokulu almak mantıklı mı? sorusunun risklerini inceleyelim.
Anaokulu işleyişi sadece prosedürlerden ibaret değildir. Görev tanımları, eğitim modeli, kriz yönetimi, veli iletişimi gibi yapılar genellikle kişiye bağlı ilerler.
Yeni kurucu geldiğinde sistem çöker, çünkü sistem yoktur. Burada en önemli detay ise yeni gelen kurucunun kendi sistemini içeride uygulamak istemesidir. Haklı bir istek olsa da içerideki işleyişin nasıl olduğunu anlaması ciddi bir zaman alacaktır.
Böyle bir durumda kurucu genellikle devam ettiği personelin bildirimlerini dikkate alma eğilimindedir. Aslında genel bilgi toplamak ister. Her ayrıntı bir sonraki aşamaya geçmeye zorlayacaktır. Çünkü bir başkasının doğrusunun üzerinden ilerlemek zor ve yorucudur. İşte tam da bu noktada yeni kurallar devreye girecektir.
Yeni kural demek, yeni bir oryantasyon süreci demektir. Personelin bu duruma adaptasyonu ve kurucunun vizyonu uyuşmadığı takdirde ortaya karmaşa çıkacak ve işleyişte aksamalar yaşanabilecektir. Her ne kadar durum kabul edilebilir olsa da bazen ciddi krizleri de beraberinde getirmektedir.
⚠️ Sorun: Eski kurucunun tecrübesiyle yürüyen yapılar, yeni gelen için karmaşaya dönüşebilir.
💡 Çözüm: Sistem analizi yapılmalı, profesyonel danışmanlık alınmalıdır.
Veli memnuniyeti çoğu zaman okuldan çok kurucuya bağlıdır.
Kurucu değişince algı da değişir. Yeni yatırımcıya “güven” duygusu otomatik olarak geçmez.
Bu konu çok fazla karşımıza çıkmaktadır. Sadece devreden anaokullarında değil mevcut anaokullarının çoğunda da aynı durum karşımıza çıkmaktadır. Buradaki asıl sebep, ikili ilişkilerdeki başarıdır. Veli beklentilerini tam olarak karşılama noktasında problemin olduğunu gösteren zaafiyettir diyebiliriz. Böyle bir durumda rekabetin tam sağlanamadığı durumlarda, kurucu ya da müdür ikili ilişkilerdeki gücünü kullanarak güven inşa eder. Bu güven kuruma değil kişiye geçmiştir.
Haliyle öğretmen ve yönetim kadrosunun veli ile olan iletişimi, kurumsal algıyı yerle bir etmiş ve şahıslara bağlı algı başlamıştır. O nedenledir ki bazı veliler kayıt esnasında öğretmen ismi vererek, çocuğunun onun yanında olmasını da isterler.
Yeni yönetim bu kısımları atladığında en büyük sorun velilerin başka arayışlara girmesine neden olmaktadır.
⚠️ Sorun: Öğrenciler, özellikle veliler aracılığıyla hızla başka okullara kayabilir.
💡 Çözüm: Kurumsal iletişim stratejisi ve devir öncesi planlama yapılmalıdır.
Yeni gelen kurucuya personelin gösterdiği sıcaklık, çoğu zaman gerçek bir bağlılık değil, pozisyon koruma refleksidir.
Yatırımcı bu “tatlı ilgiyi” sistem zannedebilir.
Aslında, personel kendini koruma iç güdüsüyle hareket etmektedir. Çalıştığı kurumun bir başkasına devredilmesi personel üzerinde bir tehdit oluşturur. Böyle bir tehdit durumunda personel kendini yetersiz hissedebilir. Çünkü veliler gibi onların da yeni bir oryantasyon süreci başlayacaktır.
Yeni kurucu okulun işleyişi ile ilgili mutlaka bir toplantı organize edecek ve bu toplantının ana konusun yeni işleyiş ve eski düzen üzerine olacaktır. Yeni sahip, kendi bildiklerini işletmeye nasıl uygulaması gerektiğini anlatırken, işleyişi bozulan personel, konfor alanının dışına itilmiş hissedecek ve savunma durumuna geçecektir. Ama biz önceki kurucumuzda çalışma mantığımız buydu, ya da velileri öne alarak kendi bildiklerini uygulama yoluna gireceklerdir.
Psikolojik olarak savaş ya da kaç durumu, içinde bulunduğumuz ekonomik koşullar, yeni iş bulma konusundaki zorluklar personeli yeni gelen kurucuya uyumlayabilir. Bu durumda da göze girmek için farklı yöntemler uygulama içine girebilmeleri de muhtemeldir.
Böyle bir ortamda en büyük sorun gruplaşma sorunlarıdır.
⚠️ Sorun: Aylar içinde motivasyon düşer, dedikodular artar, devralan yönetim zor durumda kalır.
💡 Çözüm: Personel değerlendirmesi objektif yapılmalı, profesyonel geçiş süreci planlanmalıdır.
Mevcut yatırımın mali verileri genellikle yüzeysel sunulur. Ay sonu gelir-gider dengesi kağıt üzerinde güzel görünse de, görünmeyen borçlar ya da ertelenmiş masraflar devralan kişiyi şaşırtabilir.
Bu kısımda karşılaştığımız en büyük sorunlardan biri, aylık ücretlerin beklenenden uzakta gelmesidir. Bu konuda devreden kurum sahibi stratejik bir hareket yaparak personel maaşlarını sona saklayabilir. Öğrenci ücretlerinin önceden alınması, personel maaşlarının sona saklanması, yeni gelen kurucunun sürpriz bir maliyetle karşılaşmasına neden olur. İşte böyle bir ortamda ek kaynak üretimi gerekecektir.
Finansal borçlanma bu şekilde ortaya çıkar. Nasıl olsa öğrencilerden ücret alacağım düşüncesi, ama beklenen gelirin 1 ay sonra gelmesine ya da, düzensiz ödemeler, kurucunun da ödeme dengesini alt üst edebilir. Bu durumda ilk iki aylık süreç maliyetler üzerinde belirleyici bir etkiye sahip olacaktır.
⚠️ Sorun: Karlı gibi görünen okul, aslında batmamak için devrediliyor olabilir.
💡 Çözüm: Detaylı finansal analiz yapılmalı, kira kontratı ve muhasebe verileri incelenmelidir.
Devren bir anaokulu almak, ilk bakışta kolay ve hızlı bir başlangıç gibi görünebilir.
Ama gerçek şu ki; çoğu yatırımcı, bu kararı verirken en önemli noktayı gözden kaçırır:
Hazır okul ≠ Hazır sistem
Okulun tabelası yerinde olabilir, ruhsatı tamamlanmış olabilir, hatta içinde öğrenciler de bulunabilir.
Ama sistem yoksa, o okul bir işletme değil, geçici bir yapıdır. Maalesef devreden anaokulu ya da kreşleri incelerseniz çok önemli bir ayrıntıya ulaşacaksınız. Siz bu anaokulunun kaçıncı sahibi olacaksınız. Bu bilgiyi en net şekilde öğrendiğinizde yatırım kararınızı bir kez daha sorgulamanız gerekecektir.
📌 Ve bu sistemi değerlendirmenin tek yolu: Profesyonel danışmanlıktır.
🔍 1. Yerinde Keşif ve Analiz
Devralınacak okulun fiziksel yapısından personel kalitesine, veli profilinden mali durumuna kadar tüm yönleriyle analiz ederiz.
📊 2. Raporlama ve Risk Tespiti
Yatırımcının gözden kaçırdığı görünmeyen riskleri tespit eder, kârlılık analizi ile doğru yatırım kararı verilmesini sağlarız.
📌 3. Stratejik Yol Haritası
Eğer yatırım uygunsa, okulun yeniden yapılandırılması için kurumsal yenilemeden eğitim sistemine kadar detaylı bir plan sunarız.
📈 4. Devam Eden Danışmanlık
Yatırım tamamlandıktan sonra da bırakmayız. Yönetim planlaması, kayıt stratejisi ve dijital pazarlama ile destek veririz.
🎯 Çünkü biliyoruz ki:
Kazandıran anaokulu, Okul Danışmanlığı ile kurulur.
- Her fırsat gerçek bir fırsat değildir.
- Her “hazır okul”, gerçekten hazır değildir.
- Bizimle, en zorlu görünen yapı bile güçlü bir markaya dönüşebilir.
💬 Bu yazıyla ilgili sorularınız varsa bize iletişim linkinden ulaşabilirsiniz.
📩 Kendi yatırımınız için danışmanlık almak isterseniz bilgi formunu kullanabilirsiniz.
🔔 Bu serinin bir sonraki yazısında “Görünmeyen Riskler: Veli, Borç, Personel” konusunu ele alacağız. Takipte kalın!
İLETİŞİM KURUN
Haber bültenimize kayıt olarak gelişmelerden hemen haberdar olun.
Anaokulu Danışmanlığı Copyright 2021 | Anaokulu Danışmanlığı Hizmeti | All Right Reserved.