Okul Öncesi Eğitim Fiyatları

Okul Öncesi Eğitim Fiyatları neye göre belirleniyor?

Okul öncesi eğitim fiyatları neye göre belirleniyor sorusuna cevap ararken daha genel bir ifadeyle okul öncesi eğitim fiyatlarına odaklanacağız. Yazımız hem kreşleri, hem gündüz bakımevlerini hem de anaokulunu kapsamaktadır. Okul öncesi eğitim işine giriş yapan öğretmen, çocuk gelişimi, sosyal hizmet ya da herhangi bir girişimcinin bu süreçte yaşadıklarını ele alacağız.

Eğer Sosyal Hizmetlere Bağlı kreş ya da Milli Eğitim Bakanlığına bağlı anaokulu açmak istiyorsanız bu yazımız, projeniz için çok önemli bir yere sahip olacaktır. Önce genel durum hakkında bilgilendirme yapıp ardından olması gereken yöntemleri anlatmış olacağız.

Genellikle danışmanlık hizmetlerimizde kullandığımız anaokulu fiyatlandırma yöntemlerine değineceğiz. Yazımızı okuduktan sonra bir anaokulu ya da kreşin fiyatını neye göre belirlediğini gözlemleyeceksiniz. Keyifli okumalar.

Anaokulu Fiyatları Neye Göre Belirleniyor?

Bu konuda söylenecek çok detay bulunuyor. Anaokulu danışmanlığı hizmeti verdiğimizde önce durum değerlendirmesi yapıyoruz. Bu aşamada neredeyse bir çok yatırımcı yapacağı çalışmanın çok iyi olduğunu düşünerek hareket eder. Lakin iş fiyatlama noktasına geldiğinde neredeyse herkes durur. Çünkü fiyatlama yaparken neye göre yapmamız gerektiğini bilemeyiz.

Böyle bir durumda ilk karşımıza çıkan diğer anaokulu fiyatlarını incelemektir. Haliyle müşteri gibi gidip fiyat sormak ilk aşama olmaktadır.

Anaokulu fiyatını öğrendikten sonra iki seçenek karşımıza çıkıyor.

  1. Düşük ücret ve sürüm düşüncesi
  2. Yüksek ücret ve kalite düşüncesi

Düşük ücret ve sürüm düşüncesi

Burada yatırımcı fiyatı düşürdüğü takdirde daha çok müşterinin geleceğini düşünerek hareket etmektedir. Haklılık yanları var. Kısa sürede anaokulu fiyatıyla ön plana çıkmak istemektedir. Haliyle anaokulu ya da kreş kurulumu sırasında rakiplerini örnek alarak hareket etmektedir. Böyle bir kurulum sürecinde ekonomiklik ilkesi ön plana çıkmaktadır. Yani temel mantık en az maliyetle en fazla girdiyi sağlamak.

Yüksek ücret ve kalite düşüncesi

Rakibini inceleyen yatırımcı, ondan daha nitelikli olduğuna inanmıştır. Haliyle bu niteliğin bir katma değeri olması gerekiyor. Haliyle daha yüksek ücret alarak pahalı olan iyidir düşüncesiyle hareket etmektedir. Lakin kurulum sürecinde yine ekonomiklik ilkesi hakim olmaktadır. En az maliyet en fazla girdi düşüncesi.

Yüksek ücreti genellikle franchise anaokulları, kolej anaokulları, franchise kreşleri almaktadır. Fiyatın yüksek olma düşüncesi marka kimliğinden gelmektedir. Yatırımcı için bu faktör önemli bir tehdit unsurudur. Haliyle onlar daha iyi ben daha az iyiyim düşüncesini farkında olmadan hissettirmektedir.

Buraya kadar yazdıklarımız mevcut durumdakilerin nasıl hareket ettiğini göstermektedir. Şimdi bambaşka bir boyuta geçip gerçek bir fiyatlandırmanın hangi yöntemlerle yapılması gerektiğine değineceğiz.

Anaokulu ve kreş fiyatlarını belirleyen etkenler

Bir anaokulu ya da kreş açarken en önemli unsur, bölge seçimimizdir. Bölge ile birlikte bina seçiminin önemi, binanın kullanım amaçlarını oluşturma, planlama yapma, eğitim yaklaşımı ve yönetim gibi konular fiyat belirlemesi için son derece önemli konulardır. Burada anlattığımız her detay anaokulu fiyat politikasının geliştirilmesi ve işletme tutundurma süreçlerinin bir parçası olacaktır. Sürdürülebilir ekonomik faaliyetin fiyat politikasına bağlı olduğunu unutmadan hedeflerimize ulaşabilmemize yardımcı olabilecek verileri doğru analiz etmeyi de öğreneceğiz. Şimdi maddeler halinde bir anaokulu fiyat belirleme detaylarını ele alalım.

Bölge seçimi

Anaokulu açmak için yer araştırması yaparız. Seçtiğimiz bölge sadece bir mahalle ya da semtten ibaret değildir. Seçimimizin karşılığı, rakiplerimiz, demografik, kültürel, siyasal ve ekonomik bir yapıyı da tercih ettiğimiz anlamına gelmektedir. İlk analiz yöntemimizdir. Bölgenin kalitesi fiyatı belirleyen ilk unsurdur.

Bina seçimi

Anaokulu bina seçimi, içeride yapacağınız uygulamaların tamamına ev sahipliği yapacaktır. Amacınıza ulaşmanızı sağlayacak en önemli unsurlardan biri binadır. Hazırlayacağınız yerleşim planı, işleyişin temellerini oluşturacaktır. Binanın maksimum kullanımı, konfor ve işlevselliği beraberinde getirecektir.

Binanın kullanım şekliyle birlikte anaokulu ve kreş malzemeleri de bu konunun içinde yer almaktadır.

Konfor alanı ve işlevsellik işletmenin tüm paydaşlarını etkileyecek, kurumun ilk imajını oluşturacaktır. Haliyle fiyata etki eden ikinci unsurdur.

Yönetim Planlaması

Yönetim planlaması, bir işletmenin hiyerarşik yapısının ortaya çıkarılmasıdır diyebiliriz. Personel seçimlerini işe uygun olarak tercih etmenizde fayda var. Kaliteli personel, kaliteli yönetim gibi düşünebiliriz. Görev ve sorumluluklar ve her alanın işleyiş planlaması kurum imajına katkı yapacak olup, fiyatlandırmanın 3. unsurudur.

Okul Öncesi Eğitim Yaklaşımı

Okul öncesi eğitim yaklaşımı, sizin anaokulunuzda yada kreşinizde uygulayacağınız eğitimin kendisidir. Buradaki yaklaşımın sağladığı fayda, ve tüm personelin inanması sizi başarıya götürecek en önemli gücünüz olacaktır. Eğitim felsefenizi doğru bir planlama ile hazırlamanız gerekmektedir. Toplam faydaya en çok katkı yapacak ve okul öncesi eğitim kurumu kimliğinizin en temel noktası olacaktır. Haliyle anaokulu fiyatını belirleyen çekirdek ama 4. sırada yer alan unsurdur.

Okul öncesi eğitim fiyatlarını belirleyen farklı faktörler nelerdir?

Peki bu anlattığımız unsurlar tek başına yeterli mi? Cevap HAYIR. Fiyatlandırmayı neye göre yaptığımızı bilmemiz gerekiyor. Bir anaokulunun fiyatlandırma stratejisi için müşterinizi yani tüketiciyi çok iyi tanımanız gerekmektedir. Ne istediklerini bilmek, anaokulunuzun yönetim stratejisini oluşturmanıza imkan tanıyacaktır. Daha doğrusu hizmet kaliteniz ortaya çıkacaktır.

Hedef kitlenizi ve pazarı iyi tanımalısınız. Yani sektörel olarak geniş bilgiye ihtiyacınız bulunmaktadır. Sonra kendinizi nerede konumlandırdığınızı belirlemelisiniz.

Verdiğiniz hizmetin niteliklerini, markasını, fiziksel özelliklerini çok iyi sergilemelisiniz.

İşletme içi, maliyetler, pazarlama faaliyetleri gibi konuların dışında işletme dışı, talebin durumu, rakiplerin maliyet ve fiyatları, yasal düzenlemeler konusunda mutlak bilginizin olması gerekmektedir.

Anaokulu Fiyatlandırmada kullanılan yaklaşımlar

Anaokulu yada kreş fiyatlarını belirlerken kullanmanız gereken 3 farklı yöntem bulunmaktadır.

  • Maliyet Odaklı Fiyatlandırma,
  • Rekabet Odaklı Fiyatlandırma,
  • Talep Odaklı Fiyatlandırma,

Şimdi bunları kısaca inceleyelim.

Maliyet Odaklı Fiyatlandırma,

Adından da anlaşılacağı gibi, işletme maliyetlerini tespit edip hedef kar marjına ulaşabilmek için yapılan fiyatlandırmadır. Asıl amaç ulaşılmak istenen hedefe göre fiyatlama yapılmasıdır. Bu noktaya gelebilmek için öncelikle başa baş noktasını tespit edip, kar ve zararın eşit olacağı kapasiteyi belirlemek gerekecektir. Tam kapasite birim maliyet ve başa baş noktası tespit edildikten sonra fiyatlandırma gerçekleşmektedir.

Rekabet Odaklı Fiyatlandırma

Çocuğu için bir anaokulu ya da kreş arayan veli, diğer alternatifleri de değerlendirecektir. Alternatifler yani rakiplerimizin fiyat politikaları velinin tercihini etkileyen unsurlardan biridir. Diğer anaokullarının sunmuş oldukları hizmetler, değerler ile farklı yaklaşımlar fiyatlara doğrudan etki etmektedir. Rekabet odaklı fiyatlandırmada asıl amaç rakiplerin fiyatlarla karşılaştırılması sürecidir.

Rekabet odaklı fiyatlandırma yapan okul öncesi eğitim kurumları daha çok maliyet hesabı yapmakta zorlanan ve o fiyatlarla rekabet etmesi mümkün olmayan kurumlardır.

Rekabet odaklı fiyatlandırmanın en temel sorunu ise, rakiplerin maliyet yapısı farklı olacağı için, belirlenen fiyatın okul öncesi kurumu çok zor duruma düşürmesi olarak söyleyebiliriz. Genellikle en çok kullanılan yöntemdir.

Değer Odaklı Fiyatlandırma

Değer odaklı fiyatlandırmada esas olan, velinin anaokulunuzu nasıl algıladığı ve bunun durumunda da değer oluşturduğudur. Önemli olan fiyatın belirlenmesi değil, sunulacak olan değerin belirlenmesidir. Böyle bir durumda ise fiyat politikası bölge normunun çok üzerinde olacaktır. Diğer bir deyişle anaokulu fiyatı, diğerlerinden yüksek olacaktır.

Genellikle fiyat hassasiyetinin düşük olduğu veya nitelikli anaokullarının daha az olduğu ortamlarda değer odaklı fiyatlandırma yapılabilir.

Okul Öncesi Eğitim Fiyatlandırma Yapılırken Dikkat Edilmesi Gerekenler

Şuana kadar, bir anaokulunun fiyatını nasıl belirlediğini, aslında olması gerekenleri açıklamış olduk. Şimdi ise son aşama fiyatlandırma yapılırken dikkat edilmesi gerekenleri belirleyelim.

Anaokulu Danışmanlığı hizmetimizde genellikle kurulum sürecini bir bütün olarak görürüz. Çünkü yapılan her çalışma pazarlama unsurlarının içinde yer alan ve rekabet üstünlüğünü almamızı sağlayan içeriklerin tümüdür.
Bir anaokulu açma serüvenine başladığınızda, mutlak suretle bir hedef oluşturmanız gerekmektedir. Bu hedef mümkün olduğu kadar somut hale gelmelidir. Fiyatlandırmanın temelinde de amaçlar vardır. Maddi ve manevi amaçlarınızı bilmeniz yapacağınız anaokulunun niteliklerini ortaya çıkaracaktır.

Personel seçiminiz, bina seçiminiz kadar önemli bir unsurdur. Yeni kurulan anaokullarında insan kaynakları birimi olmayacağından, işin gerekliliklerine ve işletme politikalarınıza uygun personel seçiminizi yapmalısınız.

Eğitim yapılanmanız, yönetim şekliniz, dekorasyonunuz ve diğer etkenlerin hepsi fiyatlama politikanızın birer parçası olacaktır.

Katma değer kelimesini çokça duyuyorsunuz. Anaokulu işletmesini farklı kılan, fiyatınızı belirleyen, artı değer oluşturan her eylem katma değer olarak karşınıza çıkacaktır. Yaptığınız her eylemin sizin hanenize artı olarak eklenmesi gerekiyor. Anaokulları arasında fiyat farkını ortaya çıkaran ise o kuruma kattığımız değerlerin toplamını ifade etmektedir.

Okul öncesi alanda çalışıyor olabilirsiniz, yeni girişimci olabilirsiniz ya da farklı bir iş yapmak için bu sektöre girmiş olabilirsiniz. Sonuç ne olursa olsun sürecin her aşamasını çok iyi bilmeniz gerekiyor. Sadece eğitimi biliyorum demek yetmiyor. Sürdürülebilir anaokulu işletmesi olabilmek için mutlak suretle her detayı atlamadan, emin adımlarla hareket etmeniz gerekmektedir.

Anaokulu fiyatlarını belirleyen bir çok kriter vardır. Bu yazımızda temel unsurları paylaştık. Bir işi bilen yapar. Rekabet üstünlüğünü alabilmeniz için sebepleriniz ne kadar çoksa, okul öncesi eğitim fiyatı da o kadar değerli olacaktır.

Yusuf YILMAZ
Anaokulu Danışmanı/ Kurulum Uzmanı

Diğer Yazılar