Anaokulu ve Kreşlerde Başarının Sırrı

Anaokulu ve kreşlerde başarının sırrı   çok uzaklarda değildir. Hemen yanımızda bizimle birliktedir ve keşfedilmeyi beklemektedir. 

Anaokulu Danışmanlığı Hizmetimizde, var olan anaokulu ve kreşlerde genel yapının incelenmesiyle birlikte durum analizlerini yapıyoruz. Aslında psikolojideki terapi gibi başlıyoruz. Bir anaokulunun başarılı olup olmadığını değerlendirebilmek için önce kuruluş sürecini bilmek gerekmektedir. Önce açılış süreciyle başlıyoruz ve hikayenin tamamını dinliyoruz. 

 Siz de kendi hikayenizi oluşturabilirsiniz?

Mevcut durum ile kıyaslamaya gelmeden önce ilk sorumuzu kendimize sormamız gerekiyor. 

“Bu anaokulunu ya da kreşi açarken istediğim sonuç ne olmalıydı?”

Bu sorunun cevabını sanırım biliyorsunuz. Her işletmenin amacı gibi kar elde etmek amacımız vardı. 

Peki nerede yanlış yaptık ta istediğimiz sonuçlara ulaşamadık?

Hikaye git gide daha keyifli hale dönüşüyor değil mi ?

Yaşanmış bir örnekle devam edelim? 

Anaokullarında başarı ya da başarısızlıktan söz edebilmek için öncelikle başarılı anaokulu ( başarılı kreş), başarısız anaokulu ( başarısız kreş) tanımlamalarını yapmış olmamız gerekiyor. 

Temsili bir isim kullanacağız. Kahramanımız Fatma Hanım olsun,

Fatma hanım 2 yıl önce evinde otururken arkadaşlarıyla sohbet halinde konuşurlarken konu bir şekilde kreşlere gelmiş. Arkadaşları kreşler hakkında bilgi verirken, “şu kadar çocuk var bu kadar para alıyorlar” gibi konuşmalara şahitlik etmiş.

Araştırmaları sonucunda buna uygun bir yer bulmak için kolları sıvamış. Peki bulduğu yerin uygun olup olmadığını nasıl tespit edecek? Bu sorunun cevabını da bulmuş. Velhasıl kelam Sosyal Hizmetlere bağlı olan Kreş ve Gündüz Bakımevi açma işlemleri başlamış. ( AÇSHB öncesinde gelip yer keşfi yapmakta)

Kreşinin eksiklerini tamamladıktan sonra personelini oluşturmuş ve açılışını tamamlamış. İşte tam da bu aşamada diyor ki 

“ Ben 20 çocuk aldığımda kazanacağım sanmıştım, ama durum öyle değilmiş”

Aradan zaman geçmiş ama öğrenci sayısında artış olmamış. Bu işi bilenlerle çalışmam gerekiyor demiş müdürünü değiştirmiş, personeli değiştirmiş ama sonuç hiçbir şekilde değişmemiş… 

İşletmesini koruyabilmek adına son bir hamle daha yapıyor bu işin uzmanlarıyla çalışmam gerekiyor diyerek araştırmalarında karşısına Okul Danışmanlığı Hizmetleri çıkıyor. Süreç başlıyor 

Başarılı Anaokulu Oluşturuyoruz…

Hem fiziksel hem de sistem olarak yapılanları inceliyoruz. Ama eksikler çok fazla, tanıtım yetersiz seviyede, veli karşılayacak kişi yeterli seviyede değil, personelin durumu da cabası…  

Bu aşamadan sonraki çalışmaları aşağıda genelleme ve açıklamalı olarak ele alacağız. 

Anaokulu başarısının arkasındaki unsurlar ( İzlenimler)

Anaokulu başarısının temelinde kuruluş süreci yatar. Yatırımcı tarafından ve eğitimci tarafından bakış açılarını netleştirmemiz gerekmektedir. Yani ne yapacağımızı bilmemiz gerekmektedir. 

Yatırımcılar işin nasıl yapıldığından ziyade sonuca bakmaktadırlar. Eğitimcilerimiz ise çocuğun eğitiminin kalıcılığı tarafındadırlar. Bu normal şartlar altında bir anaokulu ya da kreş işletmesinin gerçekleri olduğu gibi, bu işletmelerde yaşanan en büyük sorunlardan biridir. 

Neden böyle olduğunu açıklayalım.

Anaokulu yatırımcıları eğer alan dışından ise genel mantığı, “başına bir müdür koyarım geri kalanını o halleder” diye düşünür.  “Sonuçta benim bu işi yapmam gerekmiyor.” Yatırımcı açısından doğru bir düşünce olsa da işin genel yapısı sonucunda iş başarılı anaokulu modeline dönüşmüyor. Burada bir dip not vermekte fayda var. Kreş açtığınız bölgenin genel şartları doğrultusunda, rakip olmaması ve alternatiflerin azlığı durumunda işe yarar bir yöntemdir, taki yeni bir anaokulu ya da kreş gelene kadar.

Böyle bir yapıda karşımıza çıkacak ilk unsur, işin yürütülmesi için seçtiğimiz personelin görev tanımlarını iyi bilemediğimiz kavramıdır. Bir eğitimci eğitimin nasıl verileceğini, hangi sistemle hareket edeceğini, müfredatını hazırlamasını ve yönetici pozisyonunda ise sevk ve idare işlemlerini gerçekleştirebilir. Ama satış pazarlama ve tutundurma çalışmalarını takip ve kontrol edemez. Bu çok önemli bir konudur.

Bu durumun diğer versiyonunda ise yatırımcı eğitimcinin kendisidir. yukarıda belirttiğimiz ve kırmızı ile yazdığımız konu burada kendini çok net bir şekilde ortaya çıkarmaktadır. Eğitim noktasında çok iyi olabiliriz ama bunu nasıl pazarladığımız ise ayrı bir konudur. 

Eğitimci yatırımcılarımız ticareti öğrendiklerinde daha başarılı olabilmektedirler. Sonuçta işimiz her ne kadar anaokulu yada kreş olsa da bir işletme yönetmek farklı bir iştir. Eğitim işi ile ilgilenirken, uğraştığımız konular bu alana yöneliktir fakat ay sonunda ödeyeceğimiz vergiler, sgk, faturalar ve kira gibi giderleri düşündüğümüzde, eğitimden farklı noktaları da tespit etmiş oluyoruz. Bunları bilmekte tek başına yeterli olmamaktadır. 

Anaokulu ve Kreşlerde Başarının Sırrı

Başarılı bir anaokulu ya da kreş yapabilmek için birinci öncelik iyi bir sisteme sahip olmaktan geçmektedir. Sistem her anlamda düşünülmelidir. Eğitim yaklaşımından içerideki hizmet standartlarına kadar bir çok konuda detaylı bir çalışma hazırlanmalıdır. Bu sayede ortaya kurumsal bir yapı çıkar ve herkes kendi işini bilir. Karmaşa yaşanmaz. 

Anaokulu ve kreşlerde başarının sırrı dışarıda değil içeridedir. Bunu bir çok kez yaşadık ve deneyimledik. Bir örnek vermek gerekirse danışmanlık hizmeti verdiğimiz kurumlarda özellikle yönetim kademesinde bulunan personelin bizi tehdit unsuru olarak gördüğünü farkettik. Oysa bizim amacımız işletmeye farklı bir bakış getirmek iken personel bunu kendi için tehdit olarak algılıyor. Hatta bir keresinde personel istifa edebilirim demişti. 

Bazıları da tüm sürece itiraz ediyor. Sebebi çok basit ben bunları nasıl yapacağım diye düşünüyor ve durumu kişiselleştiriyor. Başarılı olabilmek için önce başarıyı kabul edebilmemiz ve ekip olarak düşünmemiz gerekmektedir.

Eğer anaokulu açma aşamasındaysanız ve bu yazıyı okuyarsanız o zaman burası sizin için en önemli kısım olacaktır. Başarıyı getirecek aşamaları sıralayalım.

Anaokulu ve Kreşlerde Başarının 10 Altın Kuralı

1- Yerleşim yeri planlaması : 

Bu aşama işin temel noktalarından biridir. Kullanılacak alanların belirlenmesi ve her bir metrekarenin önemini bilerek yapılan çalışmalar kapasiteyi maksimum seviyede kullanmanızı sağlayacaktır. Bunun için meb standartlar yönergesini inceleyebilirsiniz. Anaokulu açarken hangi bilgilere ihtiyacınız var yazımıza da göz atabilirsiniz.

2- Hizmet Standartları : 

Bu aşama yine kurum safhasında hazırlanmalıdır. Hizmet sadece eğitimden oluşmamaktadır. Diğer alanları da düşünün. Kendinizi bir veli gibi kabul edin ve yerleşim planıyla anaokulunuzu gezin. Ne görmek istersiniz?

3- Eğitim felsefesi ve yaklaşımı : 

Bu konuda herkes birşeyler söyleyecektir ama önemli olan sizin ne hissettiğinizdir. Eğitimin bir felsefesi olmalı ve bu alanda spesifik olarak neler yapacağınızı netleştirin.

4- Anaokulu Yasaları : 

Belki de ilk defa karşılaştığınız bu terim ile kendi kurallarınızı oluşturun. Bir manifesto gibi düşünerek hareket edin. Her şey açık ve net olsun.

5- Basit Düşün Profesyonel Ol : 

Bu önemli konulardan biridir. Basit düşünmek önce ne yaptığımızı bilmekten geçiyor. Bir anaokulunun önceliği nelerdir. Bu öncelikleri sıralayıp nasıl profesyonel hale getirebiliriz düşünelim.

6- İşleyişi planlayın : 

Planlama kuşkusuz her işin en önemli kısmıdır. Bir de sisteme dönüştüğünde herkes bu işin bir parçası haline gelir ve sorumluluklarını bilir. Kimin nerede ne yapacağını ortaya çıkarın. Böylece zamanı da çok etkin kullanmış olacaksınız.

7- Herkesin yaptığını olduğu gibi yapmayın: 

Bu konuda herkes onu yapıyor diye siz de aynı şeyleri yapmayın. Velinin en çok sevdiği kıyaslama yapmaktır ki herkesten farklı yaptığınızda kıyas şansı azalacak ve kayıt oranınız o derece yüksek olacaktır.

8- Markanızı ön plana çıkarın: 

Çok iyi bir modeliniz olabilir ama asıl soru bunu kaç kişinin bildiğidir. O yüzden markanızı ön plana çıkarak unsurları tespit edin ve bu alanda agresif tutum oluşturun.

9- Reklam bütçesi oluşturun : 

Çoğu anaokulu ve kreş işletmesinin web sitesi bile yoktur. Bu durumu fırsata çevirin. Sadece yaz aylarında reklam yapmak yerine bunu bütün bir yıla yayın. Emin olun yatırdığınız bütçenin en az 5 katı buradan gelecektir. Aynı zamanda markanızın da sürekli ön plana çıkması akılda kalıcılığını artıracaktır.

10- İyi olan kazanır : 

Her zaman her koşulda en iyiyi arayın. Mükemmele en yakın noktada olun ve bunu her zaman hissettirin.

 

Tüm bu aşamaları gerçekleştirdiğimizde temeli sağlam atılmış ve sürdürülebilir  başarılı anaokulunun sahibi olursunuz. Rekabet etmekten keyif almalısınız. Rakipleriniz çok güçlü olabilir ama kendinize güveniyorsanız ve sistemli çalışıyorsanız rekabet eden değil takip edilen olursunuz. Anaokulu ve kreşlerde başarının sırrı dışarıda değil içeridedir.

Yusuf YILMAZ

Anaokulu Danışmanı

23/11/2019

Diğer Yazılar